PROSTA POSTAWA TO PODSTAWA!

Wyprostuj się !
„Sms-owa Szyja”

Rozmarzony, zamyślony bądź wpatrzony w naturę uczeń w dzisiejszych czasach to już niestety rzadkość. Większość z was nie rozstaje się z telefonem bądź z tabletem nawet na godzinę. Brak Internetu to dla was tzw. „koniec świata”. Swoją historię z nowinkami elektrycznymi spora liczba osób rozpoczyna już od najmłodszych lat, można śmiało powiedzieć, że smartfon to tak zwany „uspokajacz XXI w”.  Najwyższy czas zastanowić się co niesie za sobą współczesne uzależnienie od tego typu elektroniki. Poznajcie syndrom „SMS-owej szyi”.

To zespół dolegliwości bólowych, na które uskarżają się osoby stale korzystające z urządzeń mobilnych. Głowa dorosłego człowieka waży około 5,5 kg, nic więc dziwnego, że w wyniku ciągłego pochylania się nad ekranem telefonu czy tabletu zaczyna boleć szyja.   W zależności od przyjmowanej „najwygodniejszej” dla nas pozycji do czytania pochylamy ją pod kątem od 15 do 60 stopni. Wygięta szyja oznacza kilkakrotny wzrost siły, z jaką głowa naciska na kręgosłup. Czy wiesz, że jedynie przy 15-stopniowym nachyleniu głowy nacisk na kark wynosi aż 12 kg, a przy maksymalnym nawet 30 kg!

A jak zbyt częste korzystanie ze smartfonów wpływa na układ mięśniowo-szkieletowy dzieci? W wyniku wielogodzinnego pochylania się nad ekranem telefonu dochodzi nie tylko do usztywnienia szyi, jej przygięcia i przeciążenia mięśni, ale też do złego ustawienia sylwetki. Młodzi ludzie odczuwają też ból głowy, mrowienie i drętwienie dłoni oraz palców. W późniejszym czasie pojawią się zmiany zwyrodnieniowe związane z zaburzeniem balansu odcinka szyjnego, ale również całego kręgosłupa.

Najwyższy czas zadać sobie pytanie- Jak przeciwdziałać temu syndromowi?

Odpowiedź jest prosta!

  1. Ogranicz używanie urządzeń mobilnych, spotkaj się ze znajomymi, idźcie na lody, do parku, zaplanuj sobie wycieczkę rowerowa.
  2. Naucz się umiejętnie z nich korzystać np.: Przeglądając treści na ekranie, staraj się trzymać urządzenie na wysokości wzroku, bez konieczności pochylania głowy.
  3. Staraj się wykonywać ćwiczenia angażujące mięśnie szyi i barków. Staraj się zapewnić pełną ruchomość w odcinku kręgosłupa.

Troszkę poznaliście ten temat więc czas ZADBAĆ O SIEBIE!

źródło: https://kregoslup.carolina.pl/baza-wiedzy/glowa-do-gory-czyli-jak-nie-dac-sie-syndromowi-esemesowej-szyi/

PROFILAKTYCZNE  WSKAZÓWKI  DLA  RODZICÓW

Wady  postawy  u  dzieci  i  młodzieży  to  ciągle  jeszcze  duży  problem  zdrowotny
i  społeczny.  Przyczyn  powstawania  wad  jest  wiele,  ale  tę  najbardziej  powszechną
jest  przyjmowanie  wadliwej  postawy  ciała i  brak  nawyku  samokontroli.

Największe  nasilenie  powstawania  wad  przypada  na  okres  wczesnoszkolny
i  okres  dojrzewania.  Pierwszy  z nich  związany  jest  ze  zmianą  ruchliwego  trybu  życia  dziecka
( kiedy indywidualnie  regulowało  sobie  wysiłek  i  odpoczynek)  na  siedzący, związany
z  podporządkowaniem  szkolnym  zasadom  oraz  z  coraz częstszym  przesiadywania  dzieci  w  domu  przed  telewizorem  i  komputerem.  Ponieważ  kościec  dziecka
w  tym  okresie  jest  jeszcze  dość  miękki  i  plastyczny,  taka  sytuacja  może  wpływać
na  powstawanie  lub  pogłębianie  się  wad.

Wychodząc  z  założenia,  że  łatwiej  zapobiegać  niż  leczyć,  należy  jak  najszybciej  wyrobić  u  dzieci  nawyk  przyjmowania  prawidłowej  postawy ciała  i  nawyk  samokontroli.

Dom rodzinny  i  szkoła  powinny  wykorzystać  wszystkie swoje  możliwości  oddziaływania, aby  zapewnić  dzieciom  prawidłowy  rozwój.  Oddziaływania
te  powinny   być  wielokierunkowe i  opierać  się   na  współpracy  rodziców  i  szkoły.  Natomiast  dziecko  powinno  w  tym  procesie  uczestniczyć  w sposób  świadomy,
musi  znać  cel i  powód   wszystkich    ukierunkowanych  na  niego  działań.

Poniżej  przedstawię  Państwu  kilka  wskazówek  dotyczących  prawidłowej  postawy
ciała  dziecka,  organizacji  jego  miejsca  pracy  i   odpoczynku,  itp.                                  

Prawidłowa  postawa  ciała.

Tułów  wyprostowany,  ciężar  ciała  równomiernie  rozłożony  na  obie nogi.                      Stopy  złączone.  Ramiona  opuszczone – ściągnięte  do  tyłu.  Brzuch  wciągnięty.
Wzrok  skierowany  przed  siebie.

Podczas  chodu  stawiamy  stopy  prawie  równolegle  do  kierunku  marszu.                        Chód  powinien  być  lekki  i  sprężysty.                                                                               

Wskazówki  dotyczące organizacji  miejsca  pracy  ucznia.

Wszyscy  wiemy,  jak  ważne  jest  dopasowanie  stolików  i  krzeseł  do  potrzeb  dziecka,  jednakże  nie  zawsze  poświęcamy  temu  zagadnieniu wystarczająco
dużo   czasu.  Musimy  jednak  uświadomimy  sobie  jakie  mogą  być
konsekwencje  nie  przestrzegania  tego  wymogu.

Każde  niedopasowanie  mebli  powoduje  przyjęcie  przez  dziecko  nieprawidłowej  postawy,  a  więc  niepożądane   przykurcze  lub rozciągnięcie  mięśni  posturalnych,  odpowiadających  za  prawidłową  postawę.  Tym  samym  dochodzi  do  dyskomfortu  pracy  dziecka.  Dziecko szybciej  ulega    znużeniu  pracą,  szybciej  się  męczy,  dekoncentruje. A  w  konsekwencji  może  dojść  do  powstania  lub  pogłębienia
się  wady  postawy.

I  tak,  zbyt  niski  stolik  sprzyja  zbytniemu  pochyleniu  się  do  przodu – garbienie
się (  okrągłe  plecy ),  natomiast  zbyt  wysoki  wymusza podciąganie  ramion  w  górę
– niepożądane  przykurcze i  rozciągnięcie   mięśni  posturalnych. Przy  zbyt  wysokim  krześle  nogi dziecka będą  zwisały,  co  wpłynie  niekorzystnie  na ukrwienie
i  odżywienie  mięśni  stóp (nieprawidłowy  ich  rozwój ).

Krzesło  powinno  być  odpowiednio  wysokie,  tak  aby  stopy  były  całą  powierzchnią  oparte  o  podłoże,  a  kolana  ugięte  pod  kątem  prostym.  Należy  siedzieć  na  całym  siedzisku  z  wyprostowanym  tułowiem.  Plecy  powinny  być  wsparte o  oparcie,
co  dodatkowo  odciąża  kręgosłup,  zmniejszając  jego  zmęczenie.  Wysokość
blatu  stołu  powinna  być  taka,  aby  przedramiona  ugięte  pod  kątem  prostym
tworzyły  linię  poziomą  do  blatu.

Nie  wolno:

  • siadać  na  brzegu  krzesła,
  • podkładać  jednej  nogi  pod  pośladki,
  • pozostawiać  tornistra  za  plecami,
  • siadać  bokiem  na  krześle.

Podczas  pisania  postawa  j.w,  przy  czym:
tułów  wyprostowany,  głowa  nieznacznie  pochylona  nad  stołem
odległość  piszącego  od  stołu  ok.  3-5  cm
łokcie  nie  powinny  leżeć  na  stole,  ale  nieznacznie  wystawać  za  jego  brzeg
zeszyt  należy  umieszczać  na  wprost  środka  piszącego,  tak  aby  prawy  róg
zeszytu  leżał  wyżej,  niż  lewy ( dotyczy  praworęcznych).
światło  powinno  padać  z  lewej  strony ( dotyczy  praworęcznych)

Jeśli  już  dokonaliśmy  zakupu  biurka  i  krzesełka,  i  zauważyliśmy  pewne  uniedogodnienia,  spróbujmy  sami  znaleźć  rozwiązanie  powstałego
problemu.       Można  np.:  zastosować  podkładki  pod  stolik  lub                           podnóżki  pod  zwisające  nogi.

Warto  zakupić  dziecku  krzesło  z  regulacją  wysokości  siedziska
lub  krzesełko  innego  typu,  niż  tradycyjne,  dostępne  w  niektórych
sklepach.

Dobrym sposobem na odrabianie zadań domowych jest siedzenie
na dużej        gumowej piłce.


Właściwe  jest  także  korzystanie  przez  dzieci  ze  stolików  o  pewnym
stopniu  nachylenia  blatu  około  10°,  a   krzesełek  o  spadku  siedziska ok.  5°.

Kiedy  nasze  dziecko  uczy  się   lub  odrabia  lekcje ustne,  wymagające
w  niewielkim  stopniu   notowania,  może   przyjąć  pozycję  klęczną
lub  siad  klęczny  na  krześle
z  podparciem  na  przedramionach.

Pozycja  ta  jest  przeciwwskazana  dla  dzieci  z  koślawością  kolan.

Ucząc  się  lub  czytając  lekturę  można  przyjąć  pozycję  leżąc  na  brzuchu:                  broda  np.  oparta  na  pięściach   położonych  jedna  na  drugiej,  natomiast
ramiona  płasko  rozłożone  na  tapczanie.  Książkę  najlepiej  umieścić  nieco
poniżej  poziomu  tapczanu.  Nie  wspieramy  się  na  łokciach.

Oglądając  telewizję  dobrze  jest  przyjąć  pozycję  klęczną  lub  siad   skrzyżny
z  kijkiem  założonym  za  plecami.

Zwróćcie  uwagę  na  prawidłowe  noszenie  tornistra przez  dzieci                                    (typu plecak  z  dwoma  paskami).  Tornister  nie  powinien  być  za  duży,  powinien  mieć  w  miarę  sztywne „plecy”,  dobrze  dopasowane  paski ( ani  zbyt  luźne,
ani  zbyt  ściągnięte). Paski  nie  powinny  wychodzić  z  jednego  miejsca (środka  tornistra),  gdyż  ich  skośne  ułożenie  na  ramionach  powoduje  wysuwanie  barków  do  przodu.      Tornister nie powinien  swoim  ciężarem  wspierać  się  na  lędźwiach.

Uczulmy  dzieci,  aby  nosiły  tylko  potrzebne  rzeczy.

Zapewnijcie  dzieciom  dostateczną  ilość  ruchu.
Ograniczajmy  siedzenie  dziecka  przed  komputerem  i  telewizorem.

Nauczcie  dzieci  pływać (chodźcie   często   z  nimi  na  basen)  lub  zapiszcie
je na  lekcje  pływania.

Nauczcie  wasze  dzieci  utrzymywać  prawidłową  postawę  ciała
we     wszystkich  czynnościach  dnia  codziennego.

Jeśli  tylko  zauważycie  coś niepokojącego  w  postawie  waszego  dziecka

–  zasięgnijcie  porady  lekarza.

Bądźcie  w  stałym  kontakcie  z  wychowawcą  waszego  dziecka,
informujcie  go o  stanie  zdrowia  dziecka,  ewentualnych  wskazaniach
i  przeciwwskazaniach  do  ćwiczeń.

Jeżeli  wasze  dziecko   ma  już  jakąkolwiek  wadę postawy,  musicie  do
zawartych  tutaj  niektórych  wskazówek  podejść w  sposób  indywidualny,
stosując
się  do  wskazań  lekarskich.

Zapiszcie  dziecko  na  zajęcia  z  gimnastyki  korekcyjnej  w  szkole – kl. I-III.

Zapiszcie  dziecko  na  dodatkowe  zajęcia  z  gimnastyki  korekcyjnej.

Ćwiczcie   codziennie   razem  z  dzieckiem  zgodnie  z  zaleceniami.

Chodźcie  na  basen  2  razy  w  tygodniu ( pływanie  korekcyjne).

Zastosujcie  u  dzieci  szelki  gimnastyczne – tzw. pajączki.

szelki

mgr  Izabela  Musiał

nauczyciel  wf

Dodaj komentarz